zpět

Hodnota vzdělání v gurukulu


Gurukul -learning  at the feet of Gurudev

Mahámandaléšvar svámí Višókánand Bhártidží

Džadan ášram 17. dubna 2013

 

Když hovoříme o vzdělávání a výchově dětí,  pak pro dítě je nutné, aby zůstalo až do osmi let v rodině, v úzkém vztahu s matkou a otcem. To je nezbytnou podmínkou, která dítě připraví ke studiu v gurukulu pod vedením áčárji. Tam zůstane až do sedmnácti let a po celou dobu bude získávat znalosti. Prostředí gurukulu je velmi čisté a naplněné pozitivními samskárami. Byli to Pán Ráma v trétajuze a později Pán Krišna v dváparajuze, kteří kladli velký důraz na vzdělání v gurukulu. Ačkoli byli ztělesněním samotného Boha a nemuseli se nic učit ani něco studovat, v zájmu lidí tak učinili, podstoupili vzdělání v gurukulu. Příklad světců bude následován obyčejnými lidmi.

Za jedním světcem  přišla paní se synem a požádala ho: „Mé dítě jí příliš mnoho cukru, prosím zakažte mu to.“ Světec si pomyslel: „Ale já také jím cukr, jak mohu bránit tomu chlapci, aby nedělal totéž?" Proto odpověděl: „Přiveď za mnou svého syna za měsíc, potom mu dám instrukce." Ženu napadlo, že se asi bude jednat o nějaký složitý postup, a tak se rozhodla, že si nebude dělat starosti a přijde za měsíc. V průběhu následujícího měsíce světec přestal jíst cukr, protože věděl, že jeho slova budou mít účinek pouze v případě, že budou založena na pravdě. Po měsíci paní přišla a znovu požádala světce, aby jejímu synovi zakázal jíst cukr a očekávala pořádnou léčbu. Když slyšela prostá slova Mahátmadžího: „Chlapče, nejez cukr," byla zklamaná a řekla: „Ach, Mahárádžo! Nemohl jste nám to říci již před měsícem?  Právě jsme zbytečně utratili 200 rupií za dopravu." „Ne, to jsem nemohl, protože v té době jsem sám jedl cukr,  proto jsem neměl právo zakazovat to někomu jinému." A to je příklad – jak na světě jednají velké duše, tak  potom jednají lidé.

Pět vlastností studenta

Na celém světě je védská sanátan dharma nejstarší kulturou. Základním principem jejího přenosu z jedné generace na druhou je vzdělání v gurukulu, parampará (linie) založená na vztahu guru - žák. Student v gurukulu by měl věnovat pozornost pouze studiu. Kdyby se  zajímal o mnoho dalších věcí, jeho studium by nebylo úspěšné a nestal by se učeným a moudrým. Student by se také měl vždy snažit pochopit, jaký je smysl učení, které mu áčárja předává. Stejně jako v následujícím příběhu.

Guru dal za úkol svému žáku, který byl trochu hloupý, aby střežil hrnec s jogurtem před vránami. Žák si vzal dřevěnou hůl a posadil se vedle hrnce. Když se přiblížila vrána, odehnal ji. Když však přišla kočka,  klidně ji nechal sníst všechen jogurt. Po nějaké době se gurudží vrátil a při pohledu na prázdný hrnec začal zjišťovat, co se stalo. Chlapec odpověděl, že chránil jogurt před vránami, ale pak přišla kočka a všechno snědla. „A proč jsi ji neodehnal?", zeptal se gurudží. „Protože mi bylo řečeno, abych chránil jogurt pouze před vránami", zněla odpověď. Toto není způsob, jak porozumět našemu učení, to je zaslepenost.

Abyste se stali dobrým studentem a žákem, je třeba následovat zásady stanovené védami:

Káka čéštá, bakó dhjánam,
švana nindrá tathaiva ča,
alpáhárí, graha tjágí,
vidjárthí paňča lakšanam.

Mějte všímavost vrány (která si je vždy vědoma všeho kolem ní, kde se objeví něco k jídlu, k ukradení, atd.), mějte soustředění jako jeřáb (který stojí nehybně na břehu jezera, a když kolem něj plave ryba, rychle ji chytí),  mějte lehký spánek jako pes (který se okamžitě probudí, když se někdo přiblíží), vždy jezte omezené množství potravin (vyplňte polovinu žaludku jídlem, čtvrtinu vodou a jednu čtvrtinu nechte prázdnou) a vzdejte se připoutanosti k vašemu domu a rodině (nemusíte volat domů každý víkend a vyprávět příběhy o tom, jak se máte, co jste jedli, co dělají vaši přátelé a tak dále). Toto je pět vlastností dobrého studenta.

Pokud student chce být úspěšný ve svém studiu, měl by se řídit těmito pokyny. A především je důležitá oddanost, poslušnost a séva, služba gurudévovi. To přináší nejvyšší poznání skrze Jeho požehnání.

Příběh o Upmanjuovi

Uddalak rši měl jednoho mladého učedníka, který se jmenoval Upmanju. Rši ho zavolal a poslal ho do nedaleké vesnice pro bhíkšu, vyžebrat jídlo pro ášram. Když se Upmanju vrátil z vesnice a předal veškerou bhíkšu svému gurudžímu, Uddalak rši snědl vše najednou, nenechal Upmnjuovi ani drobeček. Pak ho znovu poslal pro bhíkšu. Situace se opakovala a po nějaké době rši poslal hladového Upmanjua do vesnice potřetí a opět mu nedal nic k jídlu. Tak to pokračovalo po několik dnů.

Jednou se ho Uddalak rši zeptal: „Upmanju, vypadáš tak zdravý a silný, co jsi jedl, když jsem ti nedal nic z oněch tří bhíkš?" Upamanju odpověděl: „Později jsem šel do vesnice počtvrté a snědl jsem, co jsem dostal. Gurudží na něj zakřičel: „Jaký darebný kluk jsi! Ode dneška ti není dovoleno jít pro bhíkšu a jíst nějaké jídlo! Jdi a starej se o naše krávy!"

Uběhlo několik dní a rši Uddalak znovu zavolal Upmanjua: „Vypadáš tak zdravý a silný, ale přitom máš zakázáno jíst jakékoliv jídlo. Jak to děláš?" Upmanju upřímně řekl: „Gurudží, jak jste mi nařídil, nejím žádné jídlo, jen piji mléko našich krav, když jsem s nimi venku na pastvinách." Gurudží se rozčílil.: „O to mléko okrádáš nebohá telátka. Ode dneška nesmíš pít žádné mléko!"

O několik dní později rši zavolal svého mladého učedníka znovu: „Upmanju, nic nejíš, nepiješ žádné mléko, protože patří telatům, ale vypadáš tak silný a zdravý, jak je to možné?" Upmanju odpověděl: „Gurudévo, když telata pijí mléko od svých matek krav, pak vzniká pěna na jejich tlamičkách a tu pěnu piji." Uddalak riši velmi zpřísněl: „Ty špatný kluku! Ještě jednou ti říkám! Nesmíš jíst žádné jídlo, pít žádné mléko, ani lízat mléčnou pěnu z úst telat. Jdi a odveď krávy na pastvu!"

Upmanju pár dní hladověl. Jednou, když byl na pastvinách a jeho hlad byl nesnesitelný, utrhl několik květů rostliny ákra a olízl bílé mléko, které z ní vyteklo. Nevěděl, že rostlina je jedovatá a způsobuje ztrátu zraku. Brzy úplně oslepl. Jednou večer, když vedl krávy zpět do ášramu, protože byl slepý, spadl do otevřené suché studny a upadl do bezvědomí. Krávy dorazily do ášramu samy. Bezmocný chlapec ležel na dně studny celou noc.

Bohové v dévalóce se už na ty těžké zkoušky nemohli dívat a poslali boha Ašvini Kumára s nádobou božské mléčné rýže, aby Upmanjua zachránil. V časných ranních hodinách se také rši Uddalak vydal ze svého ášramu na pastviny a volal jméno svého milovaného učedníka: „Upmanju, Upmanju!" Ašvini Kumár došel ke studni, vzal chlapce do náruče a vynesl ho ven. Řekl mu: „Ach synku, jsi velmi hladový, dej si khír, který ti posílají bohové a který ti také navrátí zrak." Slepý Upmanju odpověděl: „Nedám si žádný khír." Ašvini Kumár byl překvapen: „Proč ne?" Upmanju řekl: „Bez souhlasu svého gurudéva nesmím nic sníst." V tentýž okamžik přišel rši Uddalak a řekl: „Ano, Upamanju, dej si božský khír, tvá zkouška je u konce." Gurudév položil dlaň na chlapcovo čelo, předal mu veškeré božské poznání a vrátil mu zrak.

MM Sw. Vishokanandji with MM Sw.Jasraj Puriji in Jadan Apr2013 Upamanyu getting blessings of Rishi Uddalak and Ashwini Kumars

Příběh ršiho Sandípaniho

Je to guru séva, která vede žáka k dokonalosti a nejvyššímu poznání. Stejně tak je to v příběhu božského Mistra Pána Krišny, ršiho Sandípaniho, který žil v Udždžainu.

Když byl Sandípani mladým učedníkem v gurukulu, jeho guru na něj byl extrémně přísný. Často na něj křičel, kritizoval ho před ostatními, a nikdy mu neřekl laskavé slovo. Ve skutečnosti láska gurudéva k Sandípanimu byl velká, ale byla skryta v srdci gurua a nikdo ji nemohl spatřit. Všichni si mysleli, že Sandípani je nějaký outsider. Když se učedníci shromáždili okolo gurudéva, Sandípani vždy tiše seděl nebo stál opodál. Často dostal nějaké hloupé úkoly, které pak plnil dnem i nocí.

Gurukul life Guru Vashishtha teaching Rama and his brothers Guru Sandipani with Krishna and Balaram

Scény z dávných gurukulů - guru Vašištha vyučuje Rámu a guru Sandípani vyučuje Kršnu

Jednoho dne, když byl gurudév už velmi starý, zavolal všechny učedníky a oznámil, že se rozhodl odejít do důchodu. Všichni netrpělivě očekávali, jaký majetek nebo postavení jim gurudév předá. Všichni si mysleli, že Sandípani nic nedostane a že je správné, aby seděl úplně vzadu. Jednomu žákovi dal gurudév svou nádobu na vodu, druhému dal svou hůl, třetímu kharau - sandály, čtvrtému jelení kůži a tak dále. Každý něco dostal, jen Sandípani nedostal nic. Pak gurudév vstal a šel k Sandípanimu.  Z jeho starých očích tekly slzy, objal ho a řekl: „Sandípani, pojď, dostaneš mé guru-gadí, svatou stolici této guru parampará. Ty jsi zcela splnil povinnost žáka, a já jsem splnil povinnost gurua." Gurudév dal Sandípanimu požehnání a předal mu veškeré nejvyšší poznání. Pak mu řekl:

    Na guror adhikam, na guror adhikam

„Ó Sandípani, gurutattva je nejvyšší v celém vesmíru. Dávám ti požehnání, že jednoho dne Bůh, sám Pán Višnu, přijde do tvého ášramu a zůstane zde, aby ti sloužil a masíroval tvé svaté nohy.“ A tak se stalo, Pán Kršna se stal učedníkem ršiho Sandípaniho.

Využijte čas

Milí studenti, využívejte svůj čas co nejefektivněji. V tomto ášramu máte ty nejlepší podmínky. Říká se:

Gurur Brahmá, Gurur Višnur, Gurur dévó Mahéšvarah,
Guruh sákšát parambrahma, tasmai šrí Guravé namaha.

Váš gurudév Svámídží se stal Brahmou a vybudoval pro vás všechny tyto stavby a zařízení. Stal se Višnuem, který je udržuje, poskytuje vám autobusy a auta k dopravě, výborné jídlo v kuchyni a dal vám tuto školu se všemi učiteli, aby vám přinesl jasné světlo vzdělání. Stal se též Šivou, který odstraňuje vaši nevědomost. Když není osobně přítomen v ášramu, pak jsou zde jeho zástupci jako svámí Džasrádžpurídží, svámí Prémánandží a další, kteří vám pomáhají následovat cestu poznání. Nabízím mnoho, mnoho pranám svatým nohám takového gurudéva, který vytvořil tento božský ášram. Všichni bychom si měli uvědomit, jaké máme štěstí, že můžeme žít život gurua a žáka, což je opravdovým požehnáním pro náš osud.

Gurukul - Arati Gurukul - Yagya Gurukul - Practice of Yoga

Obrázky z ÓM Višva Díp Gurukulu - starověké metody v moderním prostředí a zařízení

 

hospital

Nemocnice

Lékařská pomoc a podpora v odlehlých oblastech Indie.


Číst dál >

school

Škola

Charitativní škola založená pro chudé vesnické studenty.


Číst dál >

talab

Shromažďování dešťové vody

Dodávka pitné vody pro oblasti postižené suchem.


Číst dál >